ابراز امیدواری نسبت به حصول توافق جامع هسته‌ای

وزیر خارجه چین روابط با ایران را در اولویت‌های پکن دانست و گفت: ۲ کشور باید همکاری‌های خود را در همه زمینه‌ها گسترش دهند.

وزیر خارجه چین که شب گذشته به منظور انجام سفری سه روزه و رایزنی با مقامات جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شده، پیش از ظهر امروز به مدت دو ساعت و نیم با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود در محل وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران به گفت‌وگو پرداخت و پس از آن در نشستی خبری با تشریح این گفت‌وگوها به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در ابتدا ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران و با بیان اینکه این اولین سفر من به ایران بعد از تصدی این سمت است از مهمان‌نوازی طرف ایرانی و دعوت به عمل آمده قدردانی کرد و همچنین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک گفت.

وی با بیان اینکه دو کشور باید ظرفیت‌های روابط را در همه زمینه‌ها گسترش دهند، خاطرنشان کرد:‌ باید اعتماد سیاسی متقابل را افزایش داد و مراودات بین مسئولان دو کشور گسترش یابد.

وزیر خارجه چین با بیان اینکه ما درباره مسائل مربوط به منافع خود از یکدیگر حمایت می‌کنیم، از دعوت حسن روحانی از همتای چینی خود برای سفر به ایران قدردانی کرد و افزود: رئیس‌جمهور چین در زمان مناسب آمادگی دارد که به ایران سفر کند.

وی ادامه داد:‌ آمادگی داریم که با ایران طرح‌هایی مربوط به احیای جاده ابریشم دریایی در قرن بیست و یکم را پیگیری کنیم.

وانگ‌یی به همکاری‌هایی خوب دو کشور در زمینه انرژی اشاره کرد و افزود:‌ امیدواریم روابط دراز مدت و پایدار در زمینه انرژی با ایران داشته باشیم و این روابط رو به افزایش باشد.

وی با بیان اینکه زمینه‌های سیاسی برای همکاری دو کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: باید بر اساس توانمندی‌های دو کشور در این زمینه با یکدیگر همکاری کنیم.

وزیر خارجه چین همچنین اعلام کرد که کشورش آماده تقویت همکاری‌ها با ایران در زمینه مبارزه با مواد مخدر و تروریسم و همچنین در زمینه تبادل فرهنگی و توریست است و افزود: گسترش همکاری‌ها بین دو کشور در راستای حمایت از کشورهای در حال توسعه مؤثر است.

وی همچنین ایران را به عنوان کشور بزرگ منطقه که نقش مهمی را در منطقه ایفا می‌کند، برشمرد و گفت: روابط با جمهوری اسلامی ایران در اولویت‌های سیاست خارجی پکن قرار دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه با ظریف در خصوص مذاکرات هسته‌ای به گفت‌وگو پرداخته، خاطرنشان کرد:‌ طرفین با فرصتی تاریخی مواجه هستند اگرچه با برخی مشکلات هم روبرو می‌باشند ولی این موضوع بایستی به نحو احسن حل و فصل شود.

وی دستیابی به توافق جامع را برای دفاع از حق قانونی ایران به ویژه حق دستیابی صلح‌آمیز به انرژی هسته‌ای کمک‌کننده خواند و افزود: این توافق به ملت ایران کمک می‌کند که از تحریم‌ها خارج شده و به لحاظ اقتصادی توسعه یابد و علاوه بر آن به صلح و ثبات در منطقه کمک می‌کند و الگویی را برای جامعه جهانی به منظور حل و فصل مناقشات و مشکلات از طریق مذاکرات فراهم می‌سازد.

وزیر خارجه چین در پاسخ به سؤال خبرنگار شین‌هوا در خصوص اینکه چشم‌انداز مذاکرات هسته‌ای را چگونه ارزیابی می‌کنید، خاطرنشان کرد: مذاکرات پیشرفت مثبتی داشته است.

وی این مذاکرات را به کوهنوردی تشبیه کرد که در حال نزدیک شدن به قله است و افزود: البته پیچیدگی و سختی آن نیز بیشتر خواهد شد.

وزیر خارجه چین از طرف‌های ذیربط خواست که به سمت حل مسائل حرکت کرده و مانع از اقدامات بیهوده شوند تا آخرین بخش به خوبی طی و توافق حاصل شود.

وانگ‌یی با بیان اینکه ما همیشه به این مذاکرات پایبند هستیم و فعالانه در آن شرکت داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: چین همواره در حل و فصل صلح‌آمیز مسئله هسته‌‌ای ایران تأکید داشته و معتقدیم این موضوع باید از طریق گفت‌وگو حل شود و با گزینه نظامی و تحریم‌های چند جانبه اعمال شده مخالفیم.

وزیر خارجه چین با بیان اینکه ما مواضع عادلانه و واقع‌بینانه‌ای را اتخاذ می‌کنیم، اظهار داشت: ما در مسائل خاورمیانه به دنبال منافع شخصی خود نیستیم و در این میانه چین نقش میانجیگری را ایفاء می‌کند. البته فراز و نشیب‌ها در مذاکرات وجود دارد و همکاری طرف‌های ذیربط از جمله ایران کمک می‌کند تا این مسئله حل و فصل شود.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص تمدید مذاکرات هسته‌ای و بیان اینکه این مذاکرات 10 سال طول کشیده خاطرنشان کرد: دستیابی به توافق جامع، هدف اصلی و مورد پسند مردم ایران است و این به نفع ملت‌ ایران و کشورهای منطقه می‌‌باشد.

وزیر خارجه چین با بیان اینکه این مذاکرات دو بار تمدید شده خاطرنشان کرد:‌ امیدوار هستم که برای سومین بار تمدید نشود و طرف‌های ذیربط با مسئولیت پذیری سعی کنند که با همکاری بیشتر تا زمان مقرر به توافق جامع دست یابند.

وی در پایان در پاسخ به سؤالی در خصوص همکاری‌های اقتصادی دو کشور با بیان اینکه حجم مناسبات دو کشور افزایش یافته و به رقمی بیش از 51 میلیارد دلار رسیده که بالاترین میزان در طول تاریخ است اظهار داشت: این نشان می‌دهد که دو کشور دارای پتانسیل‌های زیادی برای همکاری هستند. البته ایران دارای منابع فراوان و بازارهای بسیار بزرگی است و ما نسبت به چشم‌انداز توسعه ایران خوشبین هستیم.

به گفته وانگ‌یی دو کشور باید پتانسیل‌های همکاری را استخراج و آن را ارتقاء دهند.

وی با بیان اینکه در خصوص گسترش حجم مناسبات با ظریف گفت‌وگو کرده، عنوان کرد:‌ علاوه بر زمینه‌های سنتی همکاری، زمینه‌های جدیدی نیز وجود دارد و دو کشور با تجربه‌های خوبی که در زمینه‌های مختلف دارند می‌توانند این همکاری‌ها را گسترش دهند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.