اوباما: آمریکا روسیه را جدی نمی‌گیرد

باراک اوبامادر مصاحبه‌ای با مجله اکونومیست ضمنن تقلیل اهمیت روسیه، مدعی شد که این کشور در نهایت دستاوردی نخواهد داشت.

به نقل از مجله اکونومیستت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با این مجله با تقلیل اهمیت روسیه مدعی شد که این کشور در نهایت دستاوردی نخواهد داشت و واشنگتن باید تلاش کند در مقابل پکن و سعی آن برای گسترش نقش خود در اقتصاد جهانی با قاطعیت رفتار کند.

اوباما در مصاحبه خود با مجله اکونومیست مدعی شده است که پوتین از جمله رهبرانی که صرفا می‌تواند در کوتاه‌مدت مشکلاتی در عرصه بین‌المللی به‌وجود آورد و از آن بهره‌برداری سیاسی کند، اما در بلندمدت این خود روسیه است که از این اقدامات متضرر می‌شود.

روسیه سومین تولید کننده نفت و دومین تولید کننده گاز طبیعی در جهان است و اروپا به‌شدت بر واردات انرژی از روسیه وابسته است. این نکته پاسخ غرب به اقدامات روسیه در بحران اوکراین را پیچیده‌تر می‌کند.

هفته پیش آمریکا روسیه را به نقض معاهده هسته‌ای 1988 میان دو کشور متهم کرد. به موجب این معاهده پرتاب موشک‌های کروز از ایستگاه‌های زمینی توسط دوطرف ممنوع اعلام شد.

اوباما در مورد تنش‌های موجود میان آمریکا و چین، این اختلافات را قابل کنترل توصیف کرده است.

چین در حال حاضر در دریای چین‌شرقی با کشورهای منطقه بر سر مالکیت چند جزیره کوچک اختلاف دارد. آمریکا به عنوان کشوری که با تعدادی از کشورهای آسیای شرقی قرار داد امنیتی دارد و مسئولیت تامین امنیت آنها را به‌عهده دارد، در منازعات شرقی درگیر است.

افزایش توان اقتصادی و نظامی چین منجر شد اوباما تصمیم بگیرد محور سیاست‌خارجی آمریکا را از خاورمیانه به سوی آسیا تغییر دهد. اما بحران‌های بین‌المللی در چند ماه اخیر از جمله بحران اوکراین این تصمیم را به حاشیه رانده است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.