عقده مندی با امریکا، آزادی فرماندهان طالبان !

با معامله ی 5 عضو ارشد طالبان در برابر یک سرباز عادی امریکایی، ظاهراً معادله ی جنگ و صلح با طالبان سوال برانگیرتر شده است.

سناتورهای امریکایی گفته اند که کاخ سفید از آنان به دلیل عدم اطلاع معامله ی یک سرباز امریکایی با 5 تن از زندانیان طالبان، عذرخواهی کرده است. اوباما تصریح کرده است که رهایی این 5 زندانی طالبان مشروط به نگاهداری آنان در قطر است.

فرهاد عظیمی عضو مجلس نمایندگان در برنامه فراخبر گفت: این 5 تن زندانی از لحاظ اهمیت در ردیف معاونین ملاعمر و از فرماندهان ارشد طالبان هستند. باید دید که امریکا چه ضمانت هایی را در خصوص عدم پیوستن این افراد به طالبان گرفته است.

وی افزود: امریکا اعلام می کند که فعالیت فرماندهان طالبان پس از آزادی نباید تهدیدی برای امریکا باشد در حالی که برای ما منافع علیای افغانستان اهمیت دارد و باید در نظر داشت که این 5 تن چه خطراتی را متوجه افغانستان خواهند کرد. روابط امریکا با افغانستان به خاطر عقده مندی های کرزی خراب شده است وگرنه دولت افغانستان می توانست در این مذاکرات سهیم گردد. یکی از امتیازاتی که دولت می توانست بگیرد عدم پیوستن این فرماندهان به صفوف مخالفین است.

به باور عظیمی، اقدام امریکا در نجات یکی از شهروندان خود و بر اساس منافع ملی خود بوده است و بیانگر ضعف دیپلوماسی کشور ما نیز است زیرا در مذاکرات سهیم نبوده و امتیازی را نتوانسته است بگیرد. تضمینی وجود ندارد که دولت قطر و امریکا از موضع خود در برابر طالبان برنگردند زیرا همیشه سیاست امریکا با طالبان متناقض بوده است. بازگشت این زندانیان به صفوف طالبان می تواند 5 جبهه ی بسیار خطرناک در مقابل دولت ایجاد کند.

نماینده ی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا امریکا راهی به جز معامله ی سرباز خود با این 5 تن زندانی نداشت، گفت: امریکا بنا بر منافع ملی و مصالح علیای کشور خود عمل کرده است و نجات جان تبعه ی امریکایی برای مقامات این کشور بسیار ارزشمند است. نجات جان شهروند امریکایی برای مقامات این کشور اهمیت بیشتری نسبت به مبارزه با تروریزم دارد، هرچند آزادی این فرماندهان زندانی و فاش ساختن بعضی اسرار توسط آنان برای امریکا نیز تبعات منفی دارد.

فرهاد عظیمی با انتقاد از عملکرد منفی دولت گفت: مردم امریکا از این معامله به خاطر توجه دولت به حفظ جان اتباع خود خشنود و راضی هستند. در این میان یگانه کشوری که شکست خورده، افغانستان است. دولت افغانستان می توانست از اول وارد مذاکرات شود و به این علت که این زندانیان اتباع افغانستان بودند و بعضی از آن ها در خاک افغانستان دستگیر شده بودند می توانست امتیازاتی را از این معامله کسب کند که نتوانست. باید از سوی امریکا و یا دولت افغانستان به مردم معلوماتی داده می شد که آیا این افراد از کردار و گذشته ی خود پشیمان هستند یا خیر. دو سه تن از آنان در گذشته جنایات انکار ناپذیری را انجام داده اند که باید برای مردم جوابگو باشند.

وی اظهار داشت: سخنگوی وزارت خارجه در اعلامیه ای که پخش کرده است گفته است هیچ کشوری حق ندارد اتباع کشور دیگر را زندانی کند و یا به کشور ثالثی تحویل بدهد. در این اعلامیه تناقض آشکاری بین واقعیت ها و قوانین وجود دارد زیرا همواره لایحه یا مصوبه ی مشخصی به امریکا اجازه می دهد که چه در آب های آزاد و چه در فضا و یا در قلمرو کشورهایی که در آن حضور دارد بدون این که کنوانسیون ها و معاهدات بین المللی را در نظر بگیرد اقداماتی را در جهت رفع نگرانی خود روی دست گیرد.
اروپای غربی، استرالیا، کانادا و در بعضی موارد جاپان از کشورهای همپیمان با امریکا هستند ولی در جایی که امریکا قصد دارد خود را قدرت برتر و برادر بزرگتر بنامد این کشورها عملاً مسیر خود را از امریکا به طور مثال در حمله به عراق مجزا می کنند.

عضو مجلس نمایندگان خاطرنشان ساخت: بسیار مشکل است که بگوییم امریکا قدرت گیری دوباره ی طالبان همانند سال های 98 و 99را در نظر داشته باشد زیرا امریکا در کلیات استراتژی خود سعی دارد تا دستاوردهای 12 ساله ی افغانستان قربانی طالبان نشود.

فرهاید عظیمی تصریح کرد: یکی از دلایل عدم مشارکت دولت افغانستان در تبادل اسرای زندانی، روابط سرد و تیره ی اوباما و کرزی است. در این راستا باید منتظر باشیم و ببینیم جناب کرزی با این عقده مندی، چه گل های دیگری را به آب خواهد داد.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.