گزیده سرمقاله روزنامه‎های امروز چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ کابل در سرمقاله‌های امروز خود به بررسی چرایی تأکید آمریکا بر امضای پیمان امنیتی، تنقاض‎گویی‎ها در مورد روند صلح با طالبان، واکنش‎ها به اظهارات نخست‎وزیر انگلیس و خاموشی معنا‎دار طالبان در روزهای اخیر پرداختند.

رروزنامه‌های چاپ کابل در سرمقاله‌های امروز خود به بررسی تأکید آمریکا بر امضای پیمان امنیتی، تنقاض‎گویی‎ها در مورد روند صلح با طالبان، واکنش‎ها به اظهارات نخست‎وزیر انگلیس و سرانجام خاموشی معنا‎دار طالبان در روزهای اخیر پرداختند که بخش‎هایی از آن در زیر آمده است:

روزنامه «ماندگار» در سرمقاله خود با اشاره به این که نخست‎وزیر انگلیس در سفر به افغانستان گفته که مأموریت نیروهای این کشور در افغانستان «با موفقیت انجام شده» و اکنون، زمان بازگشت آن‌ها به خانه است، نوشته است: این اظهارات نخست‌وزیر انگلیس در حالی مطرح می‌شود که افغانستان از امنیت چندانی برخوردار نیست و هر روز دامنه ناامنی‌ها در افغانستان رو به گسترش است و از سوی دیگر، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی در پیش‎رو است.

به اعتقاد نویسنده، حضور یا عدم حضور نیروهای انگلیسی و یا هر کشور خارجی دیگر در افغانستان صرفاً به هدف تأمین امنیت در افغانستان نیست بلکه آن‌ها منافع و اهداف مهم‌تر دیگری نیز در این کشور و منطقه برای خود تعریف کرده‌اند.

سرمقاله‌نویس ماندگار افزوده است: چنانکه 2 سال قبل یک مقام انگلیسی به صراحت گفت، سربازان آنها برای تأمین امنیت افغان‌ها در افغانستان نمی‌جنگند بلکه آن‌ها با این هدف در این کشور حضور دارند که امنیت در جاده‌های لندن برقرار شود.

روزنامه «8صبح»، نیز در دیدگاه رسمی خود از اظهارات نخست‎وزیر انگلیس مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن مأموریت نظامی این کشور در افغانستان انتقاد کرده و نگاشته است: با استقرار نیروهای انگلیسی در ولایت «هلمند»، بخش‌های مهم این ولایت به‌ دست طالبان سقوط کرد و این بخش‌ها به پایگاه‌های جنگجویان خارجی مبدل شد.

روزنامه افزوده است: انگلیسی‎ها به ‌جای مقابله با طالبان که پایگاه‌ها و رهبری‌شان در «گردی‎جنگل» پاکستان مستقر بود، در «موسی‌قلعه» با آنان معامله کردند.

این روزنامه افزوده: شاید در بخش‌های دیگر هلمند انگلیسی‎ها با طالبان معامله کرده‌اند و شاید انگلیسی‌ها بگویند که به‌ دلیل این‌که سربازان‌شان زنده بمانند معامله کرده‌اند اما سئوالی که باید پاسخ بدهند این است که اگر برای مقابله جدی با گروه‌های افراطی و تأمین امنیت نیامده بودند و از تلفات می‌ترسیدند، چرا در هلمند نیرو مستقر کردند؟

روزنامه «انصاف»، در یادداشتی نوشته که نیروهای خارجی‎ در حالی از افغانستان خارج می‌شوند که افغانستان را به انبار باروت تبدیل کرده‎اند.

به اعتقاد نویسنده، واقعیت این است که حالا که آمریکا و غرب و با اعمال سیاست‎های اشتباه و شاید هم عامدانه مبارزه با ترور و افراطی‎گری، افغانستان و مردم آن را در لبه پرتگاه قرار داده و دشمنان آن‎ها را قوی و نیرومند ساخته‎اند، دولت و مردم این کشور را در میدان گذاشته و خود راه خویش را گرفته و فرار را بر قرار ترجیح می‎دهند!.

روزنامه «آرمان ملی»، با اشاره به سکوت گروه طالبان در روزها اخیر نوشته است: این خاموشی و سکوت معنا‎دار را می‎توان این گونه توجیه کرد که طالبان می‎خواهد تا با دقت تمام اهدافی را برای حمله مشخص کرده و روی آن برنامه‎ریزی کنند.

سرمقاله‎نویس آرمان ملی تأکید کرده که باید روشن شود آینده افغانستان چگونه خواهد شد؟ زیرا مردم حق دارند از رئیس‎جمهور کشور توقع داشته باشند که چون دوره مأموریتش به پایان رسید، به قانون گردن نهاده و مانند همه روسای جمهور دموکرات جهان با آبرو در کشور خویش زندگی کن و بگذار انتخابات در کشور مسیر درستش را سپری کند و انتقال مسئولیت‎های سیاسی به خوبی انجام شود.

روزنامه «سخن جدید»، سرمقاله خود را به مسئله تأکید آمریکا بر امضای پیمان امنیتی با افغانستان اختصاص داده و نگاشته است: امضای پیمان امنیتی 2جانبه بین آمریکا و افغانستان در جریان مذاکرات دچار مشکلاتی شده است.

توافقنامه‌ای که باید تا پایان سال 2013 میلادی امضا شود اما پس از مذاکرات کرزی از امضای این توافقنامه امتناع و اعلام کرد که این توافقنامه تا برگزاری انتخابات ریاست‎جمهوری افغانستان به حالت تعلیق درمی‌آید.

به نوشته سخن جدید، اقدام کرزی باعث خشم واشنگتن شد و دولت آمریکا اعلام کرد که بدون امضای این توافقنامه حضور نیروهای آمریکایی برای کمک به نیروهای امنیتی افغان پس از سال 2014 میلادی غیرممکن خواهد بود.

روزنامه «افغانستان»، در دیدگاه رسمی خود به افت‎وخیزها برای امضای پیمان امنیتی و دفاعی افغانستان و آمریکا پرداخته و این پرسش‎ها را مطرح کرده است: آیا این پیمان در 2 یا 3 ماه آینده و قبل از انتخابات ریاست‎جمهوری به امضا خواهد رسید؟ اگر این پیمان تا انتخابات ریاست‎جمهوری به امضا نرسد، آمریکا در ارتباط با افغانستان چه تصمیمی خواهد گرفت؟ آیا گزینه صفر یعنی خروج کامل نظامیان آمریکایی از افغانستان را انتخابات خواهد کرد؟ آیا انتظار خواهد کشید تا رئیس‎جمهور منتخب دیگر آن را به امضا برساند؟ بالاخره چه سرنوشتی در انتظار پیمان امنیتی خواهد بود؟

سرمقاله‎نویس افغانستان در ادامه نوشته است: نیازمندی‎های شدید افغانستان به حمایت‎های بین‎المللی و نگرانی از تشدید ناامنی و آغاز دیگر باره جنگ‎های داخلی از یک‎سو و ضرورت حضور آمریکا در منطقه و جلوگیری از بازگشت افغانستان به کانون بحران منطقه‎ای و بین‎المللی از سوی دیگر، هر 2 کشور را ناگزیر می‎سازد، تا درباره امضای قرارداد امنیتی از تدبیر، تعقل و خویشتن‎داری بیشتری استفاده کنند.

روزنامه «وحدت»، سرمقاله‎ خود را به روند صلح افغانستان و تناقض‎گویی طرف‎های دخیل در این مسئله اختصاص داده و نوشته است: مشاور امنیت ملی پاکستان از عدم علاقه‎مندی طالبان به گفت‎وگوهای صلح با دولت افغانستان خبر داده اما شورای عالی صلح افغانستان بی‎درنگ از در ارتباط بودن برخی از سران گروه طالبان با این شورا خبر داده و در همین حال، شرط رئیس‎جمهور کرزی برای امضای قرارداد با آمریکا فراهم‎آوری آغاز گفت‎وگوهای صلح است.

این روزنامه افزوده است: با این وضعیت آشفته و پر از تناقض‎گویی و رفتارهای متناقض سیاسی نمی‎توان یک کشور جنگ‎زده، عقب‎مانده و در حال بحران‎های همه ‎جانبه را مدیریت کرده و به سر منزل مقصود هدایت کرد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.